• Home
  • Wat doen we
  • Wie zijn we
  • Werkwijze
  • Contact
  • Home
    • Home
  • Pages
    • Services
    • 404 Error
  • Blog
    • All News
  • Contact
mentaal losser overdinkel
Mentaal Losser

Praktijk voor Psychologie

secretariaat Mentaal Losser

06 3438 7527

hallo@mentaallosser.nl

Locatie Losser
Lutterstraat 2A
7581 BV Losser

Locatie Overdinkel
Gezondheidscentrum
Hoofdstraat 184
7586 BW Overdinkel

Contact

De praktijk is van maandag tot en met donderdag telefonisch bereikbaar tussen 09:00 – 11:30 uur. Daarnaast kun je ons bereiken via email op hallo@mentaallosser.nl en via whatsapp of sms. De openingstijden van de praktijk zijn van maandag tot en met vrijdag van 08:30 – 17:00 uur

Heb je dringend hulp nodig buiten openingsuren? Neem contact op met je huisarts of de huisartsenpost.

FAQ

Wat zijn de openingstijden?

Onze openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag van 08:30 tot 17:00.

Welke zorg wordt vergoed?

De zorg die wij bieden voor volwassenen valt binnen de basisverzekering. Dat betekent dat de therapie vergoed wordt, maar dat wel je eigen risico wordt aangesproken. Wij hebben voor 2023 contracten met vrijwel alle verzekeraars, met uitzondering van ONVZ en Caresq. Helaas hanteren enkele zorgverzekeraars die onder de koepel VGZ en CZ vallen, zogenaamde omzetplafonds. Dat kan dus betekenen dat e halverwege dit jaar geen zorg meer kunnen bieden aan mensen die verzekerd zijn bij VGZ of CZ.

Maandelijks declareren wij de gesprekken bij je zorgverzekeraar. Hiervoor gelden de tarieven die landelijk zijn vastgesteld.

Sommige psychologische problemen worden niet meer vergoed. Hulp bij relatieproblemen, werkproblemen zoals burn-out, enkele fobieën, hulp bij aanpassingsstoornissen en sommige slaapstoornissen zijn geschrapt uit het basispakket. Je huisarts kan je hier meer over vertellen. Ook kun je bellen met je zorgverzekeraar om je goed te laten informeren over de vergoedingen.

Wil je een behandeling zonder verwijzing van de huisarts? Of wil je toch behandeld worden als na de intake blijkt dat er geen diagnose gesteld kan worden? Dan worden de kosten niet vergoed vanuit de zorgverzekering. Je kunt wel door ons behandeld worden. Je ontvangt hiervoor een factuur, ons tarief hiervoor is €120= per gesprek (ca. 50 minuten).

Als je een eigen bedrijf hebt kun je een factuur voor coaching krijgen. Het coachen onderscheidt zich niet van een behandeling (individueel, relatie of gezin) van een niet-ZPP’er, maar is zowel voor jou als voor je bedrijf aantrekkelijk. Coaching is namelijk veelal aftrekbaar en daarom een aantrekkelijke optie voor ZZP’ers.

De zorg die wij bieden voor jeugd (5-18 jaar) wordt geregeld vanuit de gemeente waarin je woont. Bij een verwijzing van de huisarts, regelen wij een zogenaamde beschikking bij de gemeente. Een aanmelding bij ons kan ook rechtstreeks via de gemeente tot stand komen.

Wat is basis GGZ?

De Basis GGZ is bedoeld voor mensen met lichte tot matige psychische problemen. Deze zorg is vaak kortdurend en heel klachtgericht (gemiddeld zo’n 8-12 gesprekken). Na een kennismakingsgesprek (de intake) wordt er samen met jou bepaald of Mentaal Losser je kan helpen en hoeveel gesprekken je nodig zult hebben. Soms levert de basis GGZ niet het gewenste resultaat of blijkt er sprake te zijn van herhaaldelijk terugval. In dat geval is het mogelijk dat je klachten samenhangen met reeds langer bestaande patronen of gebeurtenissen. In overleg met jou en je huisarts kunnen we ervoor kiezen de behandeling over te dragen aan een andere organisatie die meer gespecialiseerd is. Je wordt dan door de huisarts opnieuw verwezen, naar een plek waar dit geboden kan worden. Mentaal Losser sluit dan de behandeling af, omdat wij niet mogen overbruggen tot aan de start bij de nieuwe hulpverlener.

Declareren volgens met zorgprestatiemodel.

In heel Nederland is er vanaf 1 januari 2022 iets veranderd in de bekostiging van de volwassen geestelijke gezondheidszorg (18+). Deze bekostiging heet het ‘zorgprestatiemodel’ (ZPM). In het zorgprestatiemodel is de behandeling opgebouwd uit losse onderdelen, ook wel zogenaamde zorgprestaties. Eén gesprek met de zorgverlener is bijvoorbeeld één losse zorgprestatie. Mentaal Losser schrijft alle onderdelen van de behandeling op volgens de regels van het zorgprestatiemodel. Het is belangrijk dat het duidelijk is voor welke zorg er is betaald. Daarom zie je op het declaratieoverzicht van de zorgverzekeraar uit welke zorgprestaties de behandeling bestond en wat het tarief is.
Bij het bepalen van de tarieven wordt rekening gehouden met verschillende onderdelen, zoals de aard van het consult (diagnostiek of behandeling) en de duur van het consult (hoe langer, hoe duurder). De zorgverzekeraar bepaalt overigens de hoogte van de tarieven. Wij hebben daar als praktijk geen invloed op.
De rekening wordt gestuurd kort nadat de zorgprestaties plaatsvinden, bijvoorbeeld aan het einde van de maand. Het kan per zorgverzekeraar verschillen binnen welke termijn dit wordt verwerkt in het declaratieoverzicht.

Hoe kan ik me voorbereiden?

We sturen je voorafgaand aan je eerste afspraak een aantal vragenlijsten toe. Deze lijsten zijn niet geheel klantvriendelijk, maar helaas wel verplicht gesteld door je zorgverzekeraar. Een andere vragenlijst die we je sturen is de intake-vragenlijst. Hier kun je zoal aangeven wat je klachten zijn, waar je behoefte aan hebt en hoe je leefsituatie eruit ziet. Hierdoor kunnen we in het eerste kennismakingsgesprek sneller tot de kern komen. Mocht je verwezen zijn door je huisarts, dan kan het zijn dat we de verwijzing digitaal hebben gekregen via Zorgdomein. Heb je een zogenaamde papieren verwijzing, dan mag je deze meenemen naar het kennismakingsgesprek. Zo’n eerste gesprek kan spannend zijn. Wil je iemand meenemen, dan mag dat altijd.

Wanneer ben ik aan de beurt?

We geven elke maand aan hoe lang onze wachttijd is. Deze informatie vind je op de homepage van onze website. Is de wachttijd te lang? Neem contact op met ons of vraag je zorgverzekeraar om wachtlijstbemiddeling. De zorgverzekeraar kan je helpen, zodat je binnen 4 weken vanaf je eerste contact met een andere zorgaanbieder een intakegesprek krijgt, en dat binnen 10 weken na de intake de behandeling is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars zijn overeengekomen (treeknormen).

Hoe kan ik afzeggen?

Als je op het tijdstip van de afspraak verhinderd bent, kun je minimaal 24 uur van tevoren kosteloos annuleren. Dit mag via telefoon of whatsapp. Bij geen gehoor kun je een voicemail inspreken of een email sturen. Het tijdig annuleren is erg belangrijk omdat we bij een te late afzegging de kosten (€50,-) in rekening moeten brengen. Dit kun je niet declareren bij de zorgverzekeraar.

Hoe gaan we om met privacy?

Je kunt erop vertrouwen dat wij zorgvuldig omgaan met gegevens. Alleen jouw behandelaar heeft toegang tot jouw dossier en gegevens.

Je hebt altijd het recht je eigen dossier in te zien en/of hier een kopie van te vragen. Het dossier wordt tenminste 15 jaar bewaard. Je kunt ons verzoeken om (delen van) je behandeldossier te laten vernietigen.

Informatie-uitwisseling met de huisarts
Wij delen alleen informatie met de huisarts, POH-GGZ of gemeenteconsulent, als daar toestemming voor is gegeven. De informatie die we uitwisselen gaat dan bijvoorbeeld over de doorverwijzing of het behandelplan. Wij vragen per keer dat we informatie willen uitwisselen om toestemming, waarbij we duidelijk toelichten om welke informatie het gaat.

Informatie-uitwisseling met zorgverzekeraars
We zijn wettelijk verplicht om een aantal van jouw persoons- en behandelgegevens vast te leggen. Een deel van deze gegevens komt ook op de rekening voor de zorgverzekeraar te staan. Naast de gegevens naam, adres, woonplaats en BSN gaat het daarbij ook om de diagnose.
Als je hier bezwaar tegen hebt, kun je een privacyverklaring ondertekenen. Dat is een formulier waarmee je aangeeft dat de diagnose niet mag worden doorgegeven aan de zorgverzekeraar. Op facturen vermelden we de behandeldiagnose niet.

Veilige communicatie
We hechten belang aan veilige communicatie. Wij werken daarom met een goed beveiligde e-mail, waarbij inhoudelijke informatie niet leesbaar is wanneer het wordt onderschept. We raden wel aan om geen persoonlijke informatie rondom de behandeling naar ons te e-mailen, whatsappen of facetimen. Dat kan alleen als de verbinding is beveiligd.

Het landelijk informatiesysteem (DIS)
DIS is een landelijk informatiesysteem. De gegevens die in het DIS verzameld worden, zijn van groot belang voor het volgen van ontwikkelingen in de zorg. In dit systeem worden gegevens opgeslagen over onder andere diagnose en behandeling.
Het systeem bevat geen persoonlijke gegevens zoals naam, adres en woonplaats. We zijn verplicht om minimale gegevens te verstrekken aan het DIS. Als je hiertegen bezwaar hebt, kun je ook de bovengenoemde privacyverklaring ondertekenen. We verstrekken dan geen gegevens aan het DIS.

Om meer te weten te komen over de manier waarop wij met privacy omgaan, kan ons privacyreglement worden geraadpleegd.

Wat is eHealth?

eHealth is een verzamelnaam voor alle digitale toepassingen die wij kunnen inzetten naast de gesprekken die je met ons hebt. Middels apps en modules binnen een beveiligde omgeving, ga je zelf ook actief aan de slag met jouw gezondheid. Dit kan in je eigen tijd. We gebruiken hiervoor het online platform Therapieland.

Met wie werken wij samen?

Met alle huisartsenpraktijken in de regio hebben we afspraken gemaakt over de samenwerking. Deze afspraken gaan over de verwijzing en de informatie-uitwisseling. Je leest hierover meer bij Privacy. Overleg of informatie-uitwisseling met de huisarts over de behandeling gebeurt alleen met toestemming.
Soms kan het prettig zijn om een samenwerking te zoeken met een andere betrokken therapeut, je kunt dan denken aan een fysiotherapeut/haptotherapeut. Wij kunnen dan, met jouw goedkeuring, de therapie op elkaar afstemmen.

De jeugdhulp wordt vanuit de gemeente geregeld. Wij vinden het belangrijk om goede contacten te onderhouden met de jeugdconsulenten of jeugdregisseurs. Ook met de verschillende scholen in onze omgeving werken wij nauw samen.
We zijn onderdeel van het regionale netwerk NVGT (netwerk van vrijgevestigde GGZ-aanbieders in Twente). Zo zorgen we dat we ‘elkaar kennen’, waardoor we makkelijker kunnen overleggen. En we blijven op de hoogte van nieuwe initiatieven binnen de regio.
Onze samenwerking met huisartsen en andere GGZ-aanbieders is vormgegeven conform de Landelijke samenwerkingsafspraken tussen huisarts, generalistische basis GGz en gespecialiseerde GGz (LGA).

Wil je meer weten over hoe wij samenwerken met anderen, kijk dan in ons kwaliteitsstatuut.

Ik heb een crisis

We zijn een praktijk voor basis GGZ zonder crisisdienst of andere opvang voor crisisgevoelige problematiek. Ben je al bij ons in behandeling dan kun je contact met ons opnemen om te bespreken wat de best passende aanpak is bij de ontstane crisissituatie. Dit kan alleen tijdens kantooruren. Heb je dringend hulp nodig buiten openingsuren? Neem contact op met je huisarts of de huisartsenpost.

Ik heb een klacht

Wij staan voor kwalitatief goede zorg. We streven naar duidelijkheid, goede communicatie en werken volgens de richtlijnen van het NIP (Nederlands Instituut van Psychologen), de NVO (Nederlandse Vereniging voor pedagogen en Onderwijskundigen) en het SKJ (Stichting Kwaliteitsregister Jeugd). Dat neemt niet weg dat er soms toch iets mis kan gaan en je teleurgesteld bent of niet tevreden. Als dat het geval is, kun je het beste contact met je behandelaar opnemen. Misschien is er sprake van een misverstand en kan de onvrede in een gesprek worden weggenomen. We proberen te leren van de klachten! Ben je van mening dat we ons niet aan de beroepscode hebben gehouden, dan bestaat de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de beroepsvereniging NIP, de NVO of bij het Tuchtcollege.
Verder is Mentaal Losser aangesloten bij P3NL, een landelijke klachten- en geschillenregeling voor clienten: wwwp3nl.nl

Je kunt onze klachten- en geschillenprocedure hier raadplegen.

Informatie over de richtlijnen

Bij Mentaal Losser werken we met deze GGZ standaarden. Dit zijn algemene richtlijnen waarin beschreven staat hoe je behandeling wordt vormgegeven. Op ggzstandaarden.nl kun je meer informatie vinden over de standaarden per probleem. De versies voor jou en je naasten kun je vinden op thuisarts.nl

Mentaal Losser

Contact Info

06 3438 7527
hallo@mentaallosser.nl
Lutterstraat 2a, Losser
Hoofdstraat 184, Overdinkel
    

Quick Links

Privacy Statement
Patiëntenportaal
Veelgestelde Vragen
Algemene Voorwaarden
Kwaliteitsstatuut

Handige Links

NVO
NIP
SKJ
NVG Twente

webdesign | WetNose