Mentaal Losser
Praktijk voor Psychologie
secretariaat Mentaal Losser
06 3438 7527
hallo@mentaallosser.nl
Locatie Losser
Lutterstraat 2A
7581 BV Losser
Locatie Overdinkel
Gezondheidscentrum
Hoofdstraat 184
7586 BW Overdinkel
Contact
Heb je dringend hulp nodig buiten openingsuren? Neem contact op met je huisarts of de huisartsenpost.
FAQ
Wat zijn de openingstijden?
Onze openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag van 08:30 tot 17:00.
Wat is basis GGZ?
Declareren volgens het zorgprestatiemodel.
Per 2024 gaat Mentaal Losser contractvrij werken. Hierdoor scharen wij ons bij een steeds grotere groep psychologiepraktijken die niet meer akkoord gaan met de door de zorgverzekeraar opgelegde eisen en zeer lage tarieven. Deze eisen zijn niet meer in lijn met onze beroepsethiek en met de kwaliteit van zorg waar onze praktijk voor staat.
Door contractvrij te werken kunnen wij beter maatwerk leveren en zijn wij niet meer gebonden aan bijvoorbeeld een maximumaantal gesprekken, verplichte digitale zorg (zoals online opdrachten en sessies) en het invullen van allerlei onnodige documenten en vragenlijsten. De keuze zegt dus niets over de kwaliteit van onze zorg, maar wel over de vrijheid van werken. Uiteraard houden wij ons aan alle beroepseisen die gelden in de wettelijke regelgeving rondom de GGZ. Meer informatie over het contractvrij werken kun je vinden op: https://contractvrijepsycholoog.nl
Afhankelijk van je type polis van je zorgverzekering zul je een deel van de gesprekken zelf moeten betalen. Wij houden ons aan het landelijke tarief dat jaarlijks door de Nederlandse Zorgautoriteit wordt vastgesteld. Bij een restitutiepolis krijg je 100% vergoeding, bij een naturapolis 65-80%. Het is dus belangrijk dat je je goed laat voorlichten door je zorgverzekeraar over wat je vergoedt kunt krijgen. Maandelijks ontvang je van ons een nota die je zelf dient te betalen. Deze nota kun je dan vervolgens weer indienen bij de zorgverzekeraar om de vergoeding te claimen. Meer informatie over deze werkwijze vindt je in dit document”
Hoe kan ik me voorbereiden?
Wanneer ben ik aan de beurt?
We geven elke maand aan hoe lang onze wachttijd is. Deze informatie vind je op de homepage van onze website. Is de wachttijd te lang? Neem contact op met ons of vraag je zorgverzekeraar om wachtlijstbemiddeling. De zorgverzekeraar kan je helpen, zodat je binnen 4 weken vanaf je eerste contact met een andere zorgaanbieder een intakegesprek krijgt, en dat binnen 10 weken na de intake de behandeling is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars zijn overeengekomen (treeknormen).
Hoe kan ik afzeggen?
Als je op het tijdstip van de afspraak verhinderd bent, kun je minimaal 24 uur van tevoren kosteloos annuleren. Dit mag via telefoon of whatsapp. Bij geen gehoor kun je een voicemail inspreken of een email sturen. Het tijdig annuleren is erg belangrijk omdat we bij een te late afzegging de kosten (€ 59,-) in rekening moeten brengen. Dit kun je niet declareren bij de zorgverzekeraar.
Hoe gaan we om met privacy?
Je kunt erop vertrouwen dat wij zorgvuldig omgaan met gegevens. Alleen jouw behandelaar heeft toegang tot jouw dossier en gegevens.
Je hebt altijd het recht je eigen dossier in te zien en/of hier een kopie van te vragen. Het dossier wordt tenminste 15 jaar bewaard. Je kunt ons verzoeken om (delen van) je behandeldossier te laten vernietigen.
Informatie-uitwisseling met de huisarts
Wij delen alleen informatie met de huisarts, POH-GGZ of gemeenteconsulent, als daar toestemming voor is gegeven. De informatie die we uitwisselen gaat dan bijvoorbeeld over de doorverwijzing of het behandelplan. Wij vragen per keer dat we informatie willen uitwisselen om toestemming, waarbij we duidelijk toelichten om welke informatie het gaat.
Informatie-uitwisseling met zorgverzekeraars
We zijn wettelijk verplicht om een aantal van jouw persoons- en behandelgegevens vast te leggen. Een deel van deze gegevens komt ook op de rekening voor de zorgverzekeraar te staan. Naast de gegevens naam, adres, woonplaats en BSN gaat het daarbij ook om de diagnose.
Als je hier bezwaar tegen hebt, kun je een privacyverklaring ondertekenen. Dat is een formulier waarmee je aangeeft dat de diagnose niet mag worden doorgegeven aan de zorgverzekeraar. Op facturen vermelden we de behandeldiagnose niet.
Veilige communicatie
We hechten belang aan veilige communicatie. Wij werken daarom met een goed beveiligde e-mail, waarbij inhoudelijke informatie niet leesbaar is wanneer het wordt onderschept. We raden wel aan om geen persoonlijke informatie rondom de behandeling naar ons te e-mailen, whatsappen of facetimen. Dat kan alleen als de verbinding is beveiligd.
Het landelijk informatiesysteem (DIS)
DIS is een landelijk informatiesysteem. De gegevens die in het DIS verzameld worden, zijn van groot belang voor het volgen van ontwikkelingen in de zorg. In dit systeem worden gegevens opgeslagen over onder andere diagnose en behandeling.
Het systeem bevat geen persoonlijke gegevens zoals naam, adres en woonplaats. We zijn verplicht om minimale gegevens te verstrekken aan het DIS. Als je hiertegen bezwaar hebt, kun je ook de bovengenoemde privacyverklaring ondertekenen. We verstrekken dan geen gegevens aan het DIS.
Om meer te weten te komen over de manier waarop wij met privacy omgaan, kan ons privacyreglement worden geraadpleegd.
Wat is eHealth?
Met wie werken wij samen?
Met alle huisartsenpraktijken in de regio hebben we afspraken gemaakt over de samenwerking. Deze afspraken gaan over de verwijzing en de informatie-uitwisseling. Je leest hierover meer bij Privacy. Overleg of informatie-uitwisseling met de huisarts over de behandeling gebeurt alleen met toestemming.
Soms kan het prettig zijn om een samenwerking te zoeken met een andere betrokken therapeut, je kunt dan denken aan een fysiotherapeut/haptotherapeut. Wij kunnen dan, met jouw goedkeuring, de therapie op elkaar afstemmen.
De jeugdhulp wordt vanuit de gemeente geregeld. Wij vinden het belangrijk om goede contacten te onderhouden met de jeugdconsulenten of jeugdregisseurs. Ook met de verschillende scholen in onze omgeving werken wij nauw samen.
We zijn onderdeel van het regionale netwerk NVGT (netwerk van vrijgevestigde GGZ-aanbieders in Twente). Zo zorgen we dat we ‘elkaar kennen’, waardoor we makkelijker kunnen overleggen. En we blijven op de hoogte van nieuwe initiatieven binnen de regio.
Onze samenwerking met huisartsen en andere GGZ-aanbieders is vormgegeven conform de Landelijke samenwerkingsafspraken tussen huisarts, generalistische basis GGz en gespecialiseerde GGz (LGA).
Wil je meer weten over hoe wij samenwerken met anderen, kijk dan in ons kwaliteitsstatuut.
Ik heb een crisis
Ik heb een klacht
Wij staan voor kwalitatief goede zorg. We streven naar duidelijkheid, goede communicatie en werken volgens de richtlijnen van het NIP (Nederlands Instituut van Psychologen), de NVO (Nederlandse Vereniging voor pedagogen en Onderwijskundigen) en het SKJ (Stichting Kwaliteitsregister Jeugd). Dat neemt niet weg dat er soms toch iets mis kan gaan en je teleurgesteld bent of niet tevreden. Als dat het geval is, kun je het beste contact met je behandelaar opnemen. Misschien is er sprake van een misverstand en kan de onvrede in een gesprek worden weggenomen. We proberen te leren van de klachten! Ben je van mening dat we ons niet aan de beroepscode hebben gehouden, dan bestaat de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de beroepsvereniging NIP, de NVO of bij het Tuchtcollege.
Verder is Mentaal Losser aangesloten bij P3NL, een landelijke klachten- en geschillenregeling voor clienten: wwwp3nl.nl
Je kunt onze klachten- en geschillenprocedure hier raadplegen.
Informatie over de richtlijnen
Bij Mentaal Losser werken we met deze GGZ standaarden. Dit zijn algemene richtlijnen waarin beschreven staat hoe je behandeling wordt vormgegeven. Op ggzstandaarden.nl kun je meer informatie vinden over de standaarden per probleem. De versies voor jou en je naasten kun je vinden op thuisarts.nl
FAQ
Wat zijn de openingstijden?
Onze openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag van 08:30 tot 17:00.
Wat is basis GGZ?
Declareren volgens met zorgprestatiemodel.
In heel Nederland is er vanaf 1 januari 2022 iets veranderd in de bekostiging van de volwassen geestelijke gezondheidszorg (18+). Deze bekostiging heet het ‘zorgprestatiemodel’ (ZPM). In het zorgprestatiemodel is de behandeling opgebouwd uit losse onderdelen, ook wel zogenaamde zorgprestaties. Eén gesprek met de zorgverlener is bijvoorbeeld één losse zorgprestatie. Mentaal Losser schrijft alle onderdelen van de behandeling op volgens de regels van het zorgprestatiemodel. Het is belangrijk dat het duidelijk is voor welke zorg er is betaald. Daarom zie je op het declaratieoverzicht van de zorgverzekeraar uit welke zorgprestaties de behandeling bestond en wat het tarief is.
Bij het bepalen van de tarieven wordt rekening gehouden met verschillende onderdelen, zoals de aard van het consult (diagnostiek of behandeling) en de duur van het consult (hoe langer, hoe duurder). De zorgverzekeraar bepaalt overigens de hoogte van de tarieven. Wij hebben daar als praktijk geen invloed op.
De rekening wordt gestuurd kort nadat de zorgprestaties plaatsvinden, bijvoorbeeld aan het einde van de maand. Het kan per zorgverzekeraar verschillen binnen welke termijn dit wordt verwerkt in het declaratieoverzicht.
Hoe kan ik me voorbereiden?
Wanneer ben ik aan de beurt?
We geven elke maand aan hoe lang onze wachttijd is. Deze informatie vind je op de homepage van onze website. Is de wachttijd te lang? Neem contact op met ons of vraag je zorgverzekeraar om wachtlijstbemiddeling. De zorgverzekeraar kan je helpen, zodat je binnen 4 weken vanaf je eerste contact met een andere zorgaanbieder een intakegesprek krijgt, en dat binnen 10 weken na de intake de behandeling is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars zijn overeengekomen (treeknormen).
Hoe kan ik afzeggen?
Hoe gaan we om met privacy?
Je kunt erop vertrouwen dat wij zorgvuldig omgaan met gegevens. Alleen jouw behandelaar heeft toegang tot jouw dossier en gegevens.
Je hebt altijd het recht je eigen dossier in te zien en/of hier een kopie van te vragen. Het dossier wordt tenminste 15 jaar bewaard. Je kunt ons verzoeken om (delen van) je behandeldossier te laten vernietigen.
Informatie-uitwisseling met de huisarts
Wij delen alleen informatie met de huisarts, POH-GGZ of gemeenteconsulent, als daar toestemming voor is gegeven. De informatie die we uitwisselen gaat dan bijvoorbeeld over de doorverwijzing of het behandelplan. Wij vragen per keer dat we informatie willen uitwisselen om toestemming, waarbij we duidelijk toelichten om welke informatie het gaat.
Informatie-uitwisseling met zorgverzekeraars
We zijn wettelijk verplicht om een aantal van jouw persoons- en behandelgegevens vast te leggen. Een deel van deze gegevens komt ook op de rekening voor de zorgverzekeraar te staan. Naast de gegevens naam, adres, woonplaats en BSN gaat het daarbij ook om de diagnose.
Als je hier bezwaar tegen hebt, kun je een privacyverklaring ondertekenen. Dat is een formulier waarmee je aangeeft dat de diagnose niet mag worden doorgegeven aan de zorgverzekeraar. Op facturen vermelden we de behandeldiagnose niet.
Veilige communicatie
We hechten belang aan veilige communicatie. Wij werken daarom met een goed beveiligde e-mail, waarbij inhoudelijke informatie niet leesbaar is wanneer het wordt onderschept. We raden wel aan om geen persoonlijke informatie rondom de behandeling naar ons te e-mailen, whatsappen of facetimen. Dat kan alleen als de verbinding is beveiligd.
Het landelijk informatiesysteem (DIS)
DIS is een landelijk informatiesysteem. De gegevens die in het DIS verzameld worden, zijn van groot belang voor het volgen van ontwikkelingen in de zorg. In dit systeem worden gegevens opgeslagen over onder andere diagnose en behandeling.
Het systeem bevat geen persoonlijke gegevens zoals naam, adres en woonplaats. We zijn verplicht om minimale gegevens te verstrekken aan het DIS. Als je hiertegen bezwaar hebt, kun je ook de bovengenoemde privacyverklaring ondertekenen. We verstrekken dan geen gegevens aan het DIS.
Om meer te weten te komen over de manier waarop wij met privacy omgaan, kan ons privacyreglement worden geraadpleegd.
Wat is eHealth?
Met wie werken wij samen?
Met alle huisartsenpraktijken in de regio hebben we afspraken gemaakt over de samenwerking. Deze afspraken gaan over de verwijzing en de informatie-uitwisseling. Je leest hierover meer bij Privacy. Overleg of informatie-uitwisseling met de huisarts over de behandeling gebeurt alleen met toestemming.
Soms kan het prettig zijn om een samenwerking te zoeken met een andere betrokken therapeut, je kunt dan denken aan een fysiotherapeut/haptotherapeut. Wij kunnen dan, met jouw goedkeuring, de therapie op elkaar afstemmen.
De jeugdhulp wordt vanuit de gemeente geregeld. Wij vinden het belangrijk om goede contacten te onderhouden met de jeugdconsulenten of jeugdregisseurs. Ook met de verschillende scholen in onze omgeving werken wij nauw samen.
We zijn onderdeel van het regionale netwerk NVGT (netwerk van vrijgevestigde GGZ-aanbieders in Twente). Zo zorgen we dat we ‘elkaar kennen’, waardoor we makkelijker kunnen overleggen. En we blijven op de hoogte van nieuwe initiatieven binnen de regio.
Onze samenwerking met huisartsen en andere GGZ-aanbieders is vormgegeven conform de Landelijke samenwerkingsafspraken tussen huisarts, generalistische basis GGz en gespecialiseerde GGz (LGA).
Wil je meer weten over hoe wij samenwerken met anderen, kijk dan in ons kwaliteitsstatuut.
Ik heb een crisis
Ik heb een klacht
Wij staan voor kwalitatief goede zorg. We streven naar duidelijkheid, goede communicatie en werken volgens de richtlijnen van het NIP (Nederlands Instituut van Psychologen), de NVO (Nederlandse Vereniging voor pedagogen en Onderwijskundigen) en het SKJ (Stichting Kwaliteitsregister Jeugd). Dat neemt niet weg dat er soms toch iets mis kan gaan en je teleurgesteld bent of niet tevreden. Als dat het geval is, kun je het beste contact met je behandelaar opnemen. Misschien is er sprake van een misverstand en kan de onvrede in een gesprek worden weggenomen. We proberen te leren van de klachten! Ben je van mening dat we ons niet aan de beroepscode hebben gehouden, dan bestaat de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de beroepsvereniging NIP, de NVO of bij het Tuchtcollege.
Verder is Mentaal Losser aangesloten bij P3NL, een landelijke klachten- en geschillenregeling voor clienten: wwwp3nl.nl
Je kunt onze klachten- en geschillenprocedure hier raadplegen.
Informatie over de richtlijnen
Bij Mentaal Losser werken we met deze GGZ standaarden. Dit zijn algemene richtlijnen waarin beschreven staat hoe je behandeling wordt vormgegeven. Op ggzstandaarden.nl kun je meer informatie vinden over de standaarden per probleem. De versies voor jou en je naasten kun je vinden op thuisarts.nl